Näin FitPitin uimakouluissa opetellaan uimista
FitPitin uimakouluissa uimista opetellaan leikin ja ilon kautta niin, että jokainen lapsi saa onnistumisen kokemuksia uimakoulun aikana. Lapsille jaetaan uimakoulun päätteeksi diplomi, jolla palkitaan ja kannustetaan uimataidon opettelua.
Uinnin opettelussa käytetään monipuolisesti apuvälineitä, esimerkiksi pötköjä, sukellusleluja, kelluvia leluja sekä uimalautaa. Lapsia opetettaessa apuna käytetään lisäksi usein mielikuvia, kuten ilmapallon puhaltaminen ja veden äänien kuunteleminen. Lue FitPitin uinninopettajan Jassun ajatuksia lasten uinnin opettelusta!
FitPitin uimakouluissa tavoitellaan kellumisen, liukumisen, sukeltamisen ja hyppäämisen oppimista. Jos nämä tavoitteet eivät toteudu, uimakouluun voi osallistua aina uudelleen, kunnes taidot vahvistuvat ja lapsi on valmis siirtymään seuraavalle tasolle. Ohjaajamme jakavat uimakoulujen päätteeksi kaikille lapsille diplomit, joista selviää lapsen tämänhetkinen taitotaso ja suositus seuraavaksi uimakouluksi.
Uimakoulu alkaa aina nimenhuudolla
Nimenhuudon jälkeen lapset lähtevät altaaseen ohjaajan kanssa ja tässä vaiheessa sanotaan heipat vanhemmille, jotka voivat odottaa tunnin päättymistä allastilojen ulkopuolella. Lapset osallistuvat uimakouluun aina ilman vanhempia jotta voimme taata sekä ohjaajille että uintia opetteleville lapsille rauhan.
— Esimerkiksi tasolla Alkeet aloitamme tunnin aina leikkimällä rengashippaa, kalastajahippaa, merihevoshippaa, kapteeni käskee -leikkiä tai jotakin muuta leikkiä, joka virittää lapset uimakouluun. Alkuleikin aikana yleensä suurin jännitys karisee lapsilta ja altaasta alkaa kuulumaan ilon kiljahduksia ja naurua, kertoo Jassu.
Lasten alkeisuimakouluissa leikitään ja tehdään erilaisia uintiharjoitteita
Alkuleikin jälkeen harjoitellaan vesitaitoja kuten kuplien puhaltelua suulla tai nenällä, kelluntaa, liukua, potkuja, myyräuintia, alkeisselkäuintia tai hyppyjä. Nämä kaikki harjoitteet on jaettu useammalle kerralle niin, että jokaisella uintikerralla on aikaa kerrata edellisen tunnin asioita ja käydä läpi jokin uusi opeteltava taito. Näin varmistetaan, ettei taitojen oppimisessa ole kiire ja kaikilla on riittävästi aikaa kokeilla harjoitteita. Ohjaaja auttaa ja rohkaisee uimareita kokeilemaan kaikkea, mutta ketään ei kuitenkaan pakoteta vaan eteneminen tapahtuu lapsen taitotason ja fiiliksen mukaan.
— Lapset innostuvat onnistuessaan pienestäkin asiasta ja tätä tunnetta me haluamme vahvistaa, kuvailee Jassu lasten uimakouluja.
Eritasoiset lapset huomioidaan mukauttamalla harjoitteita
Lasten taitotaso voi vaihdella kovastikin ryhmän sisällä. Tämä ei kuitenkaan haittaa, sillä jokaiselle löytyy aina sopiva harjoite. Esimerkkinä tästä vaikka sukeltaminen.
— Jos ei vielä uskalla sukeltaa, voi harjoitella kuplien puhaltamista. Tai jos vaikka liukuminen kasvot altaan pohjaa kohti ei onnistu, voi liukua harjoitella niin, että leuka on veden pinnassa. Jotkut osaavat jo kellua ilman apuvälinettä, toiset kelluvat pötkön kanssa ja kolmas harjoittelee kellumista laidalla, kertoo Jassu.
— Jos lapsi on arka tai pelokas, häntä rohkaistaan osallistumaan tunnille ja annetaan oman tasoisia harjoitteita. Itse olen ottanut aran lapsen esimerkiksi hippaan mukaan omaksi parikseni ja näin on harjoiteltu vedessä liikkumista kunnes lapsi uskaltautuu itse mukaan, Jassu päättää.
Lasten oppiminen ja vilpitön ilo on paras palkinto uinninopettajalle
Jassu kertoo alkeiskurssien parhaaksi hetkeksi lasten rohkaistumisen ja uuden oivaltamisen.
— Joskus itselläni oli asiakkaana vedenpelkoinen lapsi, joka ei ensimmäisillä tunneilla halunnut edes puhaltaa kuplia tai kastaa kasvoja veteen. Ajan kuluessa ja leikin tiimellyksessä sitten taidot ja rohkeus kasvoivat niin, että uimakoulun lopussa käytiin jo syvällä uimassa apuvälineiden kanssa. Viimeisellä kerralla lapsi kertoi minulle, ettei haluaisi, että uimakoulu loppuu. Tämä on paras palkinto ohjaamisesta!