Vauvauinnissa lapsesta tehdään veden ystävä
Vauvauinnissa totutellaan veteen leikin ja lorujen avulla, lapsen ehdoilla. Tavoitteena on luoda perheelle yhteinen leikkihetki sekä luoda lapselle turvallinen olo vedessä.
Vauvauinnissa lapsi oppii esimerkiksi olemaan vedessä vatsallaan ja selällään, sukeltamaan sekä kellumaan avustuksella. Lisäksi harjoitellaan vesiturvallisuutta, veteen tuloa ja altaasta pois kiipeämistä, sosiaalisia taitoja sekä muiden huomioimista. Vauvauinnin tiimellyksessä vanhempi oppii seuraamaan paremmin vauvan reaktioita ja suhde lapseen vahvistuu entisestään.
Miksi aloittaa vauvauinti?
Vauvan tutustuttaminen veteen ja uima-allasympäristöön voi tehdä ihmeitä hänen kehitykselleen, sillä uinti tukee vauvan motorista ja kognitiivista kehitystä. Vauvauinti vahvistaa myös vauvan sosiaalisia taitoja ja itsetuntoa. Koska vauvauinti aloitetaan varhain, se auttaa estämään myöhemmän vesipelon kehittymisen. Vauvana aloitettu uinti edesauttaa myös lapsen uimaan oppimista myöhemmässä iässä. Vauvauinnista on hyötyä myös vanhemmille, sillä vauvauinnissa käyminen on oiva mahdollisuus tutustua samassa elämäntilanteessa oleviin perheisiin.
Vauvan kehitys vauvauinnissa — Tasapaino ja koordinaatiokyky vahvistuu huomaamatta
Vedessä vauva pääsee liikkuttamaan raajojaan itsenäisesti jo ennen konttauksen tai kävelyn oppimista. Uima-allas on myös turvallinen ympäristö tasapainon harjoittelemiseen ja koordinaatiokyvyn vahvistamiseen. Vauvauinnissa harjoitteet sovelletaan tukemaan vauvan sen hetkisiä kehitysvaiheita. Lelujen perässä kauhominen ja liikkuminen edistävät myös hienomotoriikan kehitystä. Uinnin on lisäksi todistettu auttavan syömis- ja nukkumisrytmin muodostumisessa.
Vauvauinnissa noudatetaan vauvalle tutuksi tulevaa rutiinia
Vauvauinnin alkaessa altaasta löytyy paljon kiinnostavia leluja, joita voi lähteä tutkimaan heti alkuun. Kun kaikki osallistujat ovat päässeet altaaseen, aloitamme uintisessiomme aina yhteisellä laululla tai lorulla. Yleensä olemme altaan keskellä piirissä, jotta näkisimme kaikkien hymyilevät kasvot. Toisinaan alkulaulu saattaakin tapahtua reunaa tai välineitä käyttäen. Alkulaulun jälkeen ohjaajat kertovat päivän teeman ja harjoitteet.
Ohjaajilla on aina mukana omat vauvanuket — niiden avulla pystytään demonstroimaan vanhemmille, miten mikäkin harjoite pitää tehdä.
Harjoitukset yksilöidään aina ikään sopiviksi ja kerrommekin usein samasta harjoitteesta monta eri variaatiota, jotta harjoitteet eivät ole liian helppoja tai vaikeita kenellekään. Ohjeiden antamisen jälkeen vanhemmat saavat vapaata aikaa tutkia altaasta löytyviä leluja ja toteuttaa harjoitteita yhdessä vauvan kanssa. Ohjaajat kiertelevät ympäri allasta tukemassa, neuvomassa ja vastaamassa erilaisiin kysymyksiin.
Kun uintisessio alkaa lähestymään loppuaan, keräännymme taas yhteiseen piiriin loppulaulun ajaksi. Tutulla loppulaululla vauvat ymmärtävät ja oppivat koska uintikerta on päättymäisillään. Loppulaulun avulla uintikerrasta jää mieluinen kuva ja seuraavalla kerralla altaaseen on taas kiva tulla.
Uintiharrastuksen jatkaminen vauvauinnin jälkeen
Vauvauinnista on helppo edetä perheuintiin, johon voi osallistua lapsen täyttäessä yhden vuoden. Perheuinnissa lapsi ui edelleen vanhemman kanssa, mutta tuntien sisältö muuttuu lapsen taitojen kehittymisen myötä. Perheuinti on loistava tapa jatkaa alkanutta uintiharrastusta: uimataidot kehittyvät entisestään, ohjaajat ovat tukemassa opetusta ja uintiympäristöstä on ehtinyt tulla tuttu ja turvallinen.