Vauva- ja perheuinnissa lapsesta tehdään veden ystävä

Uintiharrastuksen voi aloittaa jo vauvaiässä. Vauvauinnissa ja perheuinnissa totutellaan veteen leikin ja lorujen avulla, lapsen ehdoilla. Tavoitteena on luoda perheelle yhteinen leikkihetki sekä luoda lapselle turvallinen olo vedessä.

Perheen pienimmille uimareille tarkoitetuissa koko perheen uimakouluissa totutellaan veteen leikin avulla puolen tunnin uintisessioissa. Vauvauinnissa lapsi oppii esimerkiksi olemaan vedessä vatsallaan ja selällään, sukeltamaan sekä kellumaan avustuksella. Lisäksi harjoittelemme vesiturvallisuutta, veteen tuloa ja altaasta pois kiipeämistä, sosiaalisia taitoja sekä muiden huomioimista. Vauvauinnin tiimellyksessä vanhempi oppii seuraamaan paremmin vauvan reaktioita ja suhde lapseen vahvistuu entisestään. Perheuinti tarjoaa puolestaan perheelle yhteisen uintihetken, jossa lapsi saa mahdollisuuden tutustua veteen ja uimiseen tutussa, turvallisessa seurassa ja vanhemmat oppivat samalla uinninopetuksesta.

 

Miksi aloittaa vauvauinti?

Vauvan tutustuttaminen veteen ja uima-allasympäristöön voi tehdä ihmeitä hänen kehitykselleen, sillä uinti tukee vauvan motorista ja kognitiivista kehitystä. Vauvauinti vahvistaa myös vauvan sosiaalisia taitoja ja itsetuntoa. Koska vauvauinti aloitetaan varhain, se auttaa estämään myöhemmän vesipelon kehittymisen. Vauvana aloitettu uinti edesauttaa myös lapsen uimaan oppimista myöhemmässä iässä. Vauvauinnista on hyötyä myös vanhemmille, sillä vauvauinnissa käyminen on oiva mahdollisuus tutustua samassa elämäntilanteessa oleviin perheisiin. Aloittamalla uiminen jo pienenä, tuetaan mahdollista alkavaa lapsen harrastusta.

Vauvan kehitys vauvauinnissa

Vedessä vauva pääsee liikkuttamaan raajojaan itsenäisesti jo ennen konttauksen tai kävelyn oppimista. Uima-allas on myös turvallinen ympäristö tasapainon harjoittelemiseen ja koordinaatiokyvyn vahvistamiseen. Vauvauinnissa harjoitteet sovelletaan tukemaan vauvan sen hetkisiä kehitysvaiheita. Lelujen perässä kauhominen ja liikkuminen edistävät myös hienomotoriikan kehitystä. Uinnin on lisäksi todistettu auttavan syömis- ja nukkumisrytmin muodostumisessa.

Vauvauinnin tunnin kulku

Vauvauinnin alkaessa altaasta löytyy paljon kiinnostavia leluja, joita voi lähteä tutkimaan heti alkuun. Kun kaikki osallistujat ovat päässeet altaaseen, aloitamme uintisessiomme aina yhteisellä laululla tai lorulla. Yleensä olemme altaan keskellä piirissä, jotta näkisimme kaikkien hymyilevät kasvot. Toisinaan alkulaulu saattaakin tapahtua reunaa tai välineitä käyttäen.

Alkulaulun jälkeen ohjaajat kertovat päivän teeman ja harjoitteet. Ohjaajilla on aina mukana omat vauvanuket — niiden avulla pystymme helposti demonstroimaan vanhemmille, miten mikäkin harjoite pitää tehdä. Yksilöimme harjoitukset aina ikään sopiviksi ja kerrommekin usein samasta harjoitteesta monta eri variaatiota, jotta harjoitteet eivät ole liian helppoja tai vaikeita kenellekään.

Vauvauinnissa sukellutuksissa hyödynnetään sukellusrefkeksiä. Ohjeiden antamisen jälkeen vanhemmat saavat vapaata aikaa tutkia altaasta löytyviä leluja ja toteuttaa harjoitteita yhdessä vauvan kanssa. Ohjaajat kiertelevät ympäri allasta tukemassa, neuvomassa ja vastaamassa erilaisiin kysymyksiin.

Kun uintisessio alkaa lähestymään loppuaan, keräännymme taas yhteiseen piiriin loppulaulun ajaksi. Tutulla loppulaululla vauvat ymmärtävät ja oppivat koska uintikerta on päättymäisillään. Loppulaulun avulla uintikerrasta jää mieluinen kuva ja seuraavalla kerralla altaaseen on taas kiva tulla.

 

Mitä hyötyä perheuinnista on?

Perheuinti on nimensä mukaisesti koko perheelle tarkoitettu uimakoulu, jonka aikana lapsi pääsee tutustumaan veteen yhdessä vanhempien, isovanhempien tai muiden lapselle tuttujen ja turvallisten aikuisten kanssa. Säännöllinen yhteinen harrastus tuo perhettä yhteen ja lisää vanhempien ja lasten välistä kommunikointia. Perheuintiin osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kokemusta uimisesta lapsilta eikä aikuisilta, joten tämä on oiva paikka tutustua veteen myös sellaisille aikuisille, jotka ovat jääneet tästä kokemuksesta omassa nuoruudessaan paitsi. Uinninopettajat antavat yhteisen ohjauksen lisäksi harjoitteita itsenäiseen uiskenteluun, joten perheuinnista saa myös työkaluja vapaa-ajan uimahallikäynteihin.

Perheuinnin tunnin kulku

Perheuinnin tunnin kulku on hyvin samanlainen kuin vauvauinnissa. Tunti alkaa alkulaululla, jolla pyritään lämmittelemään ja luomaan altaalle hyvä ilmapiiri. Alkulaulu tai -loru liittyy usein päivän teemaan ja tuleviin harjoitteisiin. Perheuinnissa alkulaulun aikana liikettä on enemmän kuin vauvauinnissa.

Seuraavaksi ohjaajat kertovat päivän harjoituksista, jotka on suunniteltu toteutettavaksi lapsen ehdoilla toteutettaviksi. Ohjaajat auttavat vanhempia toimimaan aktiivisesti ja monipuolisesti vedessä lapsen kanssa. Koska perheuinnissa tavoitellaan rohkeutta toimia vedessä itsenäisemmin, ilman vanhemman jatkuvaa läsnäoloa ja avustusta, sovelletaan harjoitteet aina kunkin lapsen ikätasolle sopiviksi. Tällä tavoin lapsi saa mahdollisuuden käyttää vapaasti kaikkia niitä taitoja, joita häneltä jo löytyy. Ohjaajat kiertelevät perheiden seassa auttamassa ja opettamassa uintiharjoitteiden kanssa.

Tunti lopetetaan yhteisellä loppulaululla, jotta lapsi ymmärtää uintikerran loppuvan. Loppulaulu on hyvä tapa rauhoittua uintikerran touhuista ja nauttia vielä viimeiset hetket vedessä olemisesta ennen altaasta pois nousemista.

 

Uinnin opettelun jatkaminen FitPitillä vauva- ja perheuinnin jälkeen

Lapsen harrastusta kannattaa tukea jatkamalla uintia, jotta uimataidot pysyisivät yllä. FitPitillä on laaja tarjonta erilaisia uimakouluja, joista jokaiselle jatkajalle löytyy varmasti omansa.

Vauvauinnista on helppo edetä perheuintiin, johon voi osallistua lapsen täyttäessä yhden vuoden. Perheuinnissa lapsi ui edelleen vanhemman kanssa, mutta tuntien sisältö muuttuu lapsen taitojen kehittymisen myötä. Perheuinti on loistava tapa jatkaa alkanutta uintiharrastusta: uimataidot kehittyvät entisestään, ohjaajat ovat tukemassa opetusta ja uintiympäristöstä on ehtinyt tulla tuttu ja turvallinen.

Perheuinnista voi edetä uimakouluun tasoille Veteentotuttelu 3-5v tai Alkeet 4-7v, riippuen lapsen iästä ja rohkeudesta. Lasten uimakouluissa aikuinen ei ole enää mukana vedessä, jolloin lapsi pääsee itsenäistymään entistä enemmän ja tutustumaan uintikavereihin itse. Veteentotuttelussa totutellaan nimensä mukaisesti veteen, tutustutaan erilaisiin uinninopetusvälineisiin sekä opetellaan toimimista ja liikkumista vedessä. Tavoitteena on totutella veteen leikin, tarinoiden ja erilaisten mielikuvitusretkien kautta. Alkeet-uimakoulussa lapsi pääsee harjoittelemaan sukeltamista, hyppyjä, liukuja ja kellumista. Osallistuminen ei edellytä uimataitoa, mutta lapsen tulee osata jo toimia ryhmässä. Opetus tapahtuu edelleen leikin kautta ja apuvälineitä käyttäen.

Lue lisää vauvauinneista tai perheuinneista

Lue lisää lasten uimakouluista

Edellinen
Edellinen

Uinnin tekniikka kuntoon — Vapaauinti eli krooliuinti

Seuraava
Seuraava

Koulu-uinnin negatiivinen maine